چگونه مشتریان وفادار داشته باشیم؟
چگونه مشتریان وفادار داشته باشیم؟
چهار شنبه 12 خرداد 1400 ساعت 11:51 | بازدید : 160 | نویسنده : حامد محمودی | ( نظرات )

تحقیقات نشان داده است که هر تجارتی به طور متوسط در سال 20 درصد از مشتریان خودش را از دست می دهد. علت این موضوع این است که نمی تواند رابطه مناسبی را با مشتریان خودش حفظ کند و بنابراین مشتریان می روند! البته این عدد 20 درصد در بسیاری از تجارت ها بسیار بیشتر است و حتی در برخی از تجارت های بزرگ این عدد به 80 درصد هم می رسد! بسیاری از تجارت ها هستند که نمی دانند چگونه می توانند مشتریان وفادار خودشان را نگاه دارند.

اکنون دو تجارت را درنظر بگیرید: یکی از این تجارت ها 90 درصد از مشتریان خودش را نگه می دارد و دیگری 80 درصد از مشتریان را نگه می دارد. اکنون تصور کنید نرخ اضافه شدن مشتریان به هر دوی این تجارت ها 20 درصد باشد. به این معنی که هرکدام از آن ها 20 درصد به تجارت های خودشان اضافه کنند. در این صورت اولین تجارت (که 90 درصد از مشتریان خودش را نگه داشته است) 10 درصد به طور کلی به مشتریانش اضافه می شود و میزان مشتریانش به 110 درصد می رسد. این در صورتی است که دومین تجارت (که موفق شده 80 درصد از مشتریانش را نگه دارد) دوباره به همان عدد 100 درصد می رسد! اکنون فرض کنید که چنین وضعیتی برای مدت چندین سال ادامه داشته باشد. به عنوان مثال در صورتی که هردوی این تجارت ها برای مدت 7 سال این کار را انجام دهند تجارت اول می تواند بعد از مدت 7 سال مخاطبین خودش را تقریبا 2 برابر کند این در صورتی است که تجارت دوم دوباره به همان میزان 100 درصد می رسد!!! بنابراین همان طور که مشاهده می کنید حتی در صورتی که همه چیز یکسان بماند و تغییری نکند تجارت اول می تواند تعداد مخاطبین خودش را دو برابر کند در صورتی که تجارت اول همان تعداد مخاطبین را دارد و این اختلاف تنها به این دلیل است که تجارت اول توانسته است نسبت به تجارت دوم به میزان 10 درصد بیشتر از مخاطبین خودش را نگه دارد! این موضوع باعث می شود که در طول هر 7 سال که می گذرد تجارت اول 2 برابر تجارت اول مشتری پیدا کند.

البته تحلیل بالا در صورتی انجام شد که هیچ عامل دیگری متغیر نباشد. حقیقت این است که حتی یک تغییر کوچک در تعداد مخاطبین می تواند تاثیر زیادی بر روی کل سیستم داشته باشد و می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به این شود که تعداد مخاطبین مربوط به تجارتی که مخاطبین خودش را نگه می دارد به میزان بیشتری افزایش پیدا کند.

از این رو هنر نگه داشتن مخاطبین هنری است که شما به عنوان یک تجارت حتما باید آن را بدانید. این هنر که تا حدود زیادی مرتبط با خرد می شود باید در تمام تجارت هایی که می خواهند پیشرفت کنند وجود داشته باشد و در ادامه این پست قصد داریم تا شما را با 9 استراتژی که برای این کار بسیار کاربردی می باشند آشنا سازیم.

1. سعی کنید آمار تمام کسانی را که از تجارت شما خارج می شوند داشته باشید!

 

اول از همه شما باید به آمارها توجه ویژه ای داشته باشید. شما باید سعی کنید تا تمام اطلاعات و آمارهایی را که مرتبط با افرادی هستند که از تجارت شما خارج شده اند داشته باشید و سعی کنید تا بر اساس این آمارها و ارقام نتیجه گیری کنید. این موضوع باید برای شما به عنوان تجارتی که قرار است مشتریان وفادار خودش را حفظ نماید اهمیت زیادی داشته باشد. قبل از هر چیزی باید بدانید که هر تجارتی ممکن است به طور خودکار تعدادی از مخاطبین خودش را از دست بدهد بنابراین این که فکر کنید از دست دادن مخاطبین موضوعی ناراحت کننده است (البته در صورتی که این تعداد مخاطبین به اندازه ای نباشند که شما احساس خطر و دردسر کنید) ممکن است خیلی واقع گرایانه نباشد. شما باید بدانید که در نهایت بسیاری از مشتریان و مخاطبین هستند که ممکن است به دلایل مختلف از کاری که شما در این تجارت می کنید راضی نباشند و تصمیم بگیرند که دیگر مشتری شما نشوند. همچنین ممکن است برای عدم فعالیت مخاطبین و مشتریان دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد و بنابراین شما نباید خودتان را برای از بین رفتن تعداد معقول و محدودی از این مخاطبین ناراحت کنید. اما در صورتی که تعداد مخاطبینی که تجارت شما را ترک کرده اند از یک محدوده ای بیشتر شوند در آن صورت است که شما باید احساس خطر کنید و در آن صورت بهتر است هرچه سریعتر به فکر چاره ای برای کار باشید. بنابراین مانیتور کردن این که چه تعدادی از مخاطبین وفادار می مانند و چه تعداد از آن ها تصمیم می گیرند که بروند باید برای شما موضوعی مهم و جدی باشد و شما باید تمام تلاشتان را بکنید که این تعداد از یک حدی بیشتر نشوند.

2. رابطه خودتان را مخاطبین را نگه دارید!

 

یکی دیگر از نکته های بسیار مهمی که شما برای این که بتوانید مخاطبین خودتان را نگه دارید باید به آن توجه کنید (که البته اکثر تجارت هایی که مخاطبین خودشان را به میزان قابل توجهی از دست می دهند به آن توجهی ندارند) این است که رابطه ای را که در ابتدا با مشتریان و مخاطبین برقرار کرده اید (که باعث شده است آن ها مشتری شما شوند) را همچنان با آن ها برقرار کنید! بسیاری از تجارت ها هستند که فکر می کنند برقرار کردن رابطه با مخاطبین تنها برای این است که این مخاطبین مشتریان آن ها شوند و وقتی که این اتفاق افتاد دیگر مهم نیست که این رابطه ادامه پیدا کند یا خیر! این در صورتی است که شما برای این که بتوانید آن ها را به عنوان مخاطبین همیشگی خودتان حفظ کنید باید سعی کنید تا همان رابطه را با آن ها برقرار کنید. در صورتی که شما درست بعد از این که این افراد تبدیل به مخاطبین و مشتریان دایمیتان شدند آن ها را رها کنید تعداد افرادی که از تجارت شما خارج می شوند خیلی زیاد می شود.

بسیاری از تجارت ها هستند که برای این که مخاطبین را به سمت خودشان بکشانند بسیار زحمت می کشند و پول زیادی خرج می کنند و طرح های مختلفی اجرا می کنند در صورتی که بعد از مدتی دیگر به این کار ادامه نمی دهند و در برقرار کردن رابطه با آن ها سستی می کنند. حتی در بسیاری از موارد پیش آمده است که این تجارت ها سعی می کنند تا مخاطبین را رها کنند و اصلا به آن ها اهمیتی نمی دهند! در چنین موارد نمی توان انتظار داشت که مخاطبینی که در ابتدا جلب این تجارت شده اند همچنان به عنوان مشتریان وفادار این تجارت باقی بمانند. علت آن است که مخاطبین به دنبال این هستند که با تجارت شما رابطه ای طولانی مدت داشته باشند و بنابراین در صورتی که احساس کنند رابطه شما با آن ها قطع شده است بلافاصله تصمیم می گیرند تا به رابطه خاتمه دهند و دیگر مشتری شما نخواهند بود. بنابراین در صورتی که شما به عنوان یک تجارت زحمت می کشید و برای این که با مخاطبین رابطه داشته باشید وقت صرف می کنید باید سعی کنید تا به هر قیمتی که شده این رابطه را ادامه دهید چون ادامه دادن این رابطه به همان اندازه مهم است که برقرار کردن آن مهم و ضروری می باشد.

3.  تکنیک هایی فروش اولیه را تغییر ندهید!

 

شما باید سعی کنید تا تکنیک هایی را که برای فروش مورد استفاده قرار می داده اید تغییر ندهید و همان تکنیک ها را برای مشتریانتان بکار ببرید. در صورتی که در ابتدای کار از یک سری تکنیک ها برای فروش استفاده کنید و بعد از مدتی سعی کنید تا این تکنیک ها را تغییر دهید شانستان برای این که مخاطبین و مشتریان وفادارتری داشته باشید کم می شود. علت ان است که مخاطبین و مشتریان دوست دارند تا شما از تکنیک های یکسانی برای کار استافده کنید. شما باید سعی کنید که تا جایی که می توانید آن ها را راضی نگه دارید و بنابراین برای راضی نگه داشتن آن ها بهترین کار این است که از همان تکنیک های همیشگی استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که اکثر تجارت هایی که تکنیک های فروششان را تغییر می دهند تجارت هایی هستند که با مشکلات جدی از نظر وفاداری مشتریان مواجه می شوند به این دلیل که مشتریانشان دوست ندارند که تکنیک های فروش تغییر کند.

همچنین شما برای این که بتوانید آن ها را راضی نگه دارید باید سعی کنید تا برای بازاریابی کردن از ابزارهای یکسانی استفاده کنید. به عنوان مثال در صورتی که شما برای بازاریابی کردن از اینستاگرام استفاده می کنید در صورتی که استفاده کردن از آن را کنار بگذارید و به سراغ ابزار دیگری مانند توییتر و یا ابزارهای دیگر بروید ممکن است بخش زیادی از مخاطبین خودتان را از دست بدهید. بنابراین باید سعی کنید که ابزارهایی را که برای بازاریابی در ابتدای کار مورد استفاده قرار می داده اید در تمام طول پروسه انجام کار برایتان یکسان باشد تا شما بتوانید به راحتی اعتماد و اطمینانی را که برای ادامه کار از طرف مشتریان و مخاطبین به آن نیاز دارید جلب نمایید. همچنین وقتی که در تمام طول کار از روش ها و ابزارهای یکسانی برای بازاریابی استفاده می کنید بر ترس هایی که مشتریان شما ممکن است در ابتدای کار داشته باشند نیز غلبه خواهید کرد به این معنی که آن ها ممکن است در ابتدا احساس عدم قطعیت و یا ترس از کار شما داشته باشند که شما باید حتما این احساس را در آن ها از بین ببرید که با یکسان نگه داشتن روش های بازاریابی توانایی انجام این کار را خواهید داشت.

4. سعی کنید "گوسفند گم شده در گله را برگردانید"!

 

محققان و افرادی که در زمینه رابطه میان مشتریان و مخاطبین و تجارت ها تحقیق می کنند به این نتیجه رسیده اند که این که شما بتوانید مشتریان و مخاطبین قدیمی را نگه دارید و یا حتی این که بخواهید آن دسته از مشتریان و مخاطبینی را که تجارت شما را ترک کرده اند دوباره برگردانید بسیار کم هزینه تر و آسان تر از این است که بخواهید برای خودتان مشتریان و مخاطبینی جدیدی ایجاد کنید! علت آن است که شما برای این که بخواهید این افراد را برگردانید تلاش خیلی کمتری باید بکنید چون این افراد یک بار مشتری شما بوده اند و شما را به خوبی می شناسند و دیگر نیازی نیست که برای آن ها تبلیغات مختلف بکنید و یا زمان و هزینه ای را صرف این کنید که خودتان را به آن ها معرفی کنید. همچنین انرژی که شما صرف نگه داشتن مشتریان و مخاطبین و تبدیل کردن آن ها به مشتریان و مخاطبین وفادار می کنید بسیار کمتر از اسن است که مشتریان و مخاطبین جدیدی ایجاد کنید. بنابراین باید سعی کنید که تا جایی که می توانید هزینه خودتان را بر روی برگرداندن این افراد صرف کنید و به جای این که سعی کنید تا مشتریان و مخاطبینی جدید برای خودتان ایجاد کنید سعی کنید تا آن دسته از مشتریان و مخاطبین وفادار خودتان را حفظ کنید و یا حتی به دنبال آن دسته از مشتریان و مخاطبینی باشید که شما را ترک کرده اند. این کار مانند آن است که شما یک چوپان هستید و می خواهید گله خودتان را به چرا ببرید. (البته این تنها یک مثال است و مشتریان شما گوسفندان شما نیستند و این مثال تنها برای این آورده شده که شما از روش کار درک درستی پیدا کنید!!!) در این حالت این که شما بخواهید گوسفندی به گله خودتان اضافه کنید ممکن است برایتان کاری پردردسر باشد ولی در صورتی که شما بخواهید نگذارید که گوسفندانتان از گله خارج شوند و یا این که حتی گوسفندانی را که از گله خارج شده اند به گله برگردانید بسیار بسیار کم هزینه تر و کم دردسرتر می باشد. پس تمام تلاشتان را بکنید که مشتریانتان را وفادار نگه دارید و به جای این که به دنبال مشتریان جدید باشید مشتریان قدیمی را که رفته اند برگردانید چون این کار خیلی کم هزینه تر می باشد!

5. برای برقرار کردن رابطه با مخاطبین یک تقویم ارتباطاتی ایجاد کنید!

 

از دیگر روش هایی که شما با استفاده از آن می توانید ارتباط قوی تری را با مخاطبین خودتان ایجاد کنید این است که یک "تقویم ارتباطی" با آن ها ایجاد کنید. داستان کار به این صورت است که شما سعی می کنید تا یک تقویم را برای خودتان درنظر بگیرید و بر این اساس تمام کارهایی را که قرار است برای آن ها انجام دهید در این تقویم بنویسید. فراموش نکنید که وقتی که شما کارهایی انجام می دهید که به مخاطبینتان کمک می کند تا احساس کنند که شما می خواهید با آن ها ارتباط برقرار کنید شانستان برای این که موفق تر عمل کنید بسیار قوی تر می شود و احتمال این که تعداد مخاطبین وفادارتان بیشتر شود بسیار بالا می رود. از این رو بهتر است که برای کارهایی که می خواهید در جهت برقراری ارتباط با آن ها انجام دهید یک برنامه ریزی و تقویم درست کنید و بر این اساس سعی کنید تا ارتباطات را آن طور که باید و شاید برقرار کنید. فراموش نکنید که یکی از بهترین روش هایی که شما می توانید با استفاده از این روش شانس بدست آوردن مخاطبین ایده آل را بالا ببرید همین ارتباطات دایمی است که با مخاطبین برقرار می کنید. به عنوان مثال یکی از بهترین و ساده ترین روش هایی که شما می توانید این کار را انجام دهید فرستادن کلمات محبت آمیز و انگیزه بخش برای آن ها می باشد. به عنوان مثال شما می توانید نامه هایی را برای آن ها بفرستید که شامل کلمات و عبارت هایی مانند "ممنون هستم" و یا کلمات  و عبارت های مشابه آن می باشد است. تحقیقات نشان داده است که چنین کلمات و عبارت هایی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی آن ها داشته باشد و میزان وفاداری آن ها به برند و تجارت شما را به میازن قابل توجهی افزایش دهد. از این رو اگر می خواهید این کارها را بهتر انجام دهید می توانید برای خودتان یک تقویم داشته باشید که به شما کمک می کند تا زمان انجام دادن این کارها را مشخص کنید و برای خودتان معلوم کنید که آخرین بار چه زمانی این متن ها را فرستاده اید و برای بار دیگر باید چه زمانی این متن ها را بفرستید و مواردی از این قبیل. بنابراین داشتن یک تقویمی که در آن برنامه ریزی هایتان برای فرستادن چنین متن هایی به خوبی مشخص شده باشد موضوعی کلیدی می باشد.

6. خدماتی به مشتریان ارایه کنید که انتظارش را ندارند!

 

یکی دیگر از نکته های مهمی که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که به آن ها خدماتی ارایه کنید که انتظارش را ندارند. این موضوع باعث می شود که علاقه آن ها نسبت به تجارت شما بیشتر شود و بنابراین احتمال این که مشتریان وفادار شما شوند افزایش پیدا کند. شما باید برای این که توجه این افراد را به خودتان جلب نمایید از روش های مختلف استفاده کنید که ممکن است برخی از آن ها نامتعارف باشند ولی در صورتی که آن ها را امتحان کنید می توانید با استفاده از آن ها مخاطبین بیشتری را به سمت و سوی خودتان بکشانید.

این که شما صرفا یک تجارتی باشید که می خواهد خدماتی را برای مخاطبین ارایه کند و یا کالاهایی را تولید کند که آن ها از آن استفاده کنند نمی تواند به اندازه کافی به شما کمک کند تا تعداد مخاطبینی را که قابل انتظارتان است برایتان ایجاد شود. بنابراین برای این که بتوانید هم تعداد مخاطبینتان را افزایش دهید و هم مشتریان وفاداری داشته باشید باید سعی کنید تا کارهایی انجام دهید که احتمال موفقیتتان را بیشتر می کند. به عنوان مثال باید سعی کنید تا به شیوه هایی مخاطبین را دعوت کنید که بالاتر از حد انتظارتان باشد. مثلا روش هایی را مورد استفاده قرار دهید که آن ها را شگفت زده می کند. یکی از این روش ها می تواند تخفیف ها باشد آن هم زمانی که آن ها انتظارش را ندارند! این تخفیف ها می تواند باعث شود که هر فردی نسبت به شما و کارهایی که قرار است انجام دهید علاقه مند شود و به این روش هم می توانید مخاطبین و مشتریان جدید را به سمت و سوی خودتان بکشانید و هم می توانید مشتریان قدیمی خودتان را تبدیل به افرادی وفادار کنید! علاوه بر آن در صورتی که بتوانید کارهایی مانند انجام قرعه کشی های مختلف و غیرمنتظره و اعلام برندگان به شیوه هایی غیرمنتظره و کارهایی از این قبیل را انجام دهید می توانید انتظار داشته باید که تعداد مخاطبینتان روز به روز افزایش پیدا کنند به این دلیل که مردم دوست دارند تا این خدمات غیرمنتظره را از شما ببینند و بنابراین در صورتی که شما بتوانید این خدمات را به آن ها ارایه کنید باید انتظار موفقیت بیشتری داشته باشید.

7. به کارمندانتان توجه کنید!

 

از دیگر نکته های مهمی که شما به عنوان فردی که قصد دارد تا مشتریان وفاداری داشته باشد باید حتما مورد توجه قرار دهید این است که به کارمندانتان توجه کنید! ممکن است این موضوع در نگاه اول به نظرتان موضوعی بی ربط به داستان بیاید ولی حقیقت این است که اگر شما بتوانید کاری کنید که کارکنانی که برای شما کار می کنند به شما اعتماد کنند می توانند خدمات بسیار مهم تر و موثرتری را به مخاطبین ارایه دهند و این موضوع می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت کار شما داشته باشد به این دلیل که در نهایت یکی از پارامترها و عوامل مهمی که می تواند بر روی ارتباط تجارت شما و مخاطبین و مشتریان تاثیر داشته باشد همین کارکنان شما هستند و بنابراین در صورتی که شما کارکنانی داشته باشید که بتوانند این ارتباط را به شکل باکیفیتی با مخاطبین برقرار کنند شما می توانید انتظار داشته باشید که مشتریان و مخاطبین شما بیشتر شوند و حتی وفادارتر باشند. از این رو اگر بتوانید کاری کنید که کارمندان شما اعتماد بیشتری به شما بکنند بدون تردید می توانید کاری کنید که مشتریان و مخاطبین وفادارتری داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که تجارت هایی که در آن ها کارکنان به مدیران تجارت ها اعتماد بیشتری می کنند تجارت هایی هستند که در آن ها شانس داشتن مخاطبین وفادار بیشتر است این در صورتی است که تجارت هایی که مدیران آن طور که باید و شاید با کارکنان و کارمندانشان رابطه برقرار نمی کنند تجارت هایی هستند که شانس شکست خوردن در داشتن مشتریان و مخاطبینی وفادار بسیار کمتر می شود. از این رو در این تجارت ها مدیران باید سعی کنند تا به بهترین شکل ممکن با مخاطبین رابطه برقرار کنند. یکی از بهترین روش ها برای این که شما بتوانید اعتماد این افراد را به خودتان جلب کنید این است که به شیوه ای مودبانه با آن ها صحبت کنید و بدون این که آن ها احساس کنند شما می خواهید آن ها را به انجام کاری وادار کنید سعی کنید تا مانند یک دوست به آن ها بفهمانید که داشتن مشتریان و مخاطبین وفادار چقدر می تواند بر تجارت تاثیر داشته باشد و این موضوع چقدر می تواند به نفع آن ها باشد. بنابراین یکی از جنبه های داشتن مشتریان و مخاطبین وفادار این است که سعی کنید تا از کارکنان بخواهید تا رابطه بهتری را با مشتریان و مخاطبین برقرار کنند؛ رابطه ای که منجر به وفادار شدن آن ها به تجارت می شود.

8. سعی کنید ارایه خدمات و تولید کردن کالاها دقیقا همان طوری باشد که مشتریان و مخاطبین می خواهند!

 

هدف شما از این که این تجارت را ایجاد کرده اید این است که به مشتریان و مخاطبین خدماتی ارایه دهید و یا کالاهایی را برای آن ها تولید نمایید. از این رو بهتر است که به جای این که به این فکر کنید که ارایه خدمات و یا تولید کردن کالاها باید چگونه باشد که برای شما سودمندی بیشتری داشته باشد؛ به این فکر کنید که بهتر است کالاها را چگونه تولید کنید و یا خدمات را چگونه ارایه کنید که بیشتر به نفع مخاطبینتان باشد.  تحقیقات نشان داده است که یکی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث شود که مخاطبین نسبت به تجارت شما میزان وفاداری بیشتری داشته باشند این است که شما بتوانید خدمات را به بهترین شکل ممکنی که آن ها می خواهند به آن ها ارایه کنید و یا کالاهایی را که تولید می کنید دقیقا به همان شیوه ای به آن ها تحویل دهید که دوست دارند. این موضوع می تواند تاثیر بسیار زیادی بر وفادار ماندن مشتریان و مخاطبین به برند و تجارت شا داشته باشد. به عنوان مثال فرض کنید که شما کالاهایتان را با استفاده از یک نوع بسته بندی مخصوصی به مشتریان و مخاطبین تحویل می دهید. اکنون در صورتی که شما بخواهید شیوه بسته بندی های خودتان را تغییر دهید با این که ممکن است گروهی از مشتریان و مخاطبین از این شیوه دسته بندی شما راضی باشند ولی حقیقت این است که ممکن است بسیاری از آن ها این کار را دوست نداشته باشند! حتی در صورتی که این شیوه بسته بندی جدید بهتر از شیوه های قبلی هم باشد ولی باز هم ممکن است بسیاری از افرادی که به نظرشان این بسته بندی بهتر است ولی چون به روش قبلی شما برای کار عادت کرده اند از این بسته بندی جدید راضی نباشند. از این رو شما باید سعی کنید تا روش های قبلی خودتان را (همان روش هایی که مشتریان و مخاطبین از آن راضی بودند) نگه دارید و باید در عین حال سعی کنید تا اشکالات و ایراداتی را که ممکن است در این روش های قبلی وجود داشته است برطرف سازید.  شما باید برای این که مشتریان و مخاطبین را راضی نگه دارید عوامل مختلفی را درنظر بگیرید که می تواند بر کیفیت ارایه خدمات تاثیر داشته باشد به عنوان مثال کیفیت ساخت کالاهایی که تولید می کنید، کیفیت ارایه دادن خدمات و رساندن آن ها به دست مشتریان به موقع و رسیدگی کردن به موقع به شکایت کردن آن ها می تواند از عوامل مهمی باشد که باید درنظر بگیرید.

9. تعادلی را میان سودآوری و خواسته های متوسط یک مشتری برقرار کنید!

 

در مورد قبل اشاره گردید که شما باید سعی کنید تا به طول تمام و کمال به نیازهایی که مخاطبین و مشتریانتان دارند توجه کنید. اما حقیقت این است که برای این که به نیازهای مشتریان توجه داشته باشید نباید تمام کارهایی را که منجر به سودآوری برای شما می شود را انجام ندهید! در حقیقت در صورتی که شما "تصویر بزرگتری" را که در ارتباط با تجارتتان وجود دارد درنظر نگیرید و تنها به این فکر کنید که مشتریان و مخاطبین چه می خواهند نمی توانید مشتریان وفادار داشته باشید چون در این صورت سودی نخواهید داشت و همین نداشتن سود باعث می شود که بودجه و هزینه لازم برای ارایه خدمات مورد نظر در مرحله های بعدی کار را هم نخواهید داشت! از این رو شما باید سعی کنید تا میان آن چه که مشتریان و مخاطبین می خواهند و آن چه که باعث می شود تجارت شما به سودمندی برسد تعادلی ایجاد کنید.

فراموش نکنید شما تنها زمانی می توانید به عنوان یک تجارت موفق حامی مشتریان و مخاطبین باشید و تنها زمانی می توانید به نیازهای آن ها پاسخ دهید که به اندازه کافی به فکر سود تجارت خودتان هم بوده باشید و سود خودتان را هم درنظر گرفته باشید. در غیر این صورت نمی توانید انتظار داشته باشید که به عنوان یک تجارت به اندازه کافی قوی باشید که از مخاطبینتان حمایت کنید. از این رو شما باید سعی کنید تا در کنار توجه کردن به آن چه که آن ها می خواهند به این فکر کنید که آیا سرمایه گذاری که برای تجارتتان کرده اید به اندازه کافی برای شما سودآوری داشته است یا خیر. تحقیقات نشان داده است که تجارت هایی که در این کار موفق شده اند تجارت هایی بوده اند که به این شیوه عمل کرده اند و همواره کوشیده اند تا میان سودآوری تجارتشان و آن چه که مخاطبینشان می خواهند یک تعادلی برقرار کنند. بنابراین در صورتی که می خواهید مشتریان و مخاطبین وفاداری داشته باشید باید حتما سعی کنید تا علاوه بر توجه به خواسته هایشان به سودآوری خودتان هم توجه کنید و هیچ کدام از این دو پارامتر را قربانی دیگری نکنید!

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازاریابی و فروش و آدرس bazaryabi-forosh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 154
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 10
:: باردید دیروز : 284
:: بازدید هفته : 461
:: بازدید ماه : 819
:: بازدید سال : 2026
:: بازدید کلی : 6526