بازاریابی افراد تأثیرگذار (Influence Marketing)
بازاریابی افراد تأثیرگذار (Influence Marketing)
سه شنبه 3 تير 1399 ساعت 18:1 | بازدید : 141 | نویسنده : حامد محمودی | ( نظرات )

بازاریابی افراد تأثیرگذار (Influence Marketing)

 

یکی از شیوه های جدید بازاریابی کردن، بازاریابی افراد تأثیرگذار یا Influence Marketing می باشد. در این پست قصد داریم تا به این شیوه بازاریابی نگاهی بیندازیم.

امروزه بازاریابی افراد تأثیرگذار یکی از مهم ترین شیوه های بازاریابی می باشد ولی متاسفانه هنوز هم برخی از افراد هستند که نمی فهمند که این نوع بازاریابی به چه معنی می باشد. برخی از افراد وقتی که به این کلمه برخورد می کنند پیش خود می گویند: "بازاریابی افراد تأثیرگذار دیگر چیست؟"

برای این که بدانیم که بازاریابی افراد تأثیرگذار چیست؛ باید در ابتدا "افراد تأثیرگذار" را تعریف کنیم (چون مفهوم بازاریابی را تقریباً همه می دانند!) افراد تأثیرگذار افرادی هستند که مردم و مشتریان از آن ها تأثیر می پذیرند و به حرف آن ها گوش می دهند. بازاریابی با استفاده از افراد تأثیرگذار هم به این معنی است که کاری کنیم که این افراد تأثیرگذار کالاها و یا خدمات ما را بازاریابی کنند.

بازاریابی تأثیرگذار در حقیقت ترکیبی از بازاریابی قدیمی و سنتی و بازاریابی جدید است. در حقیقت در بازاریابی با استفاده از افراد تأثیرگذار، از ایده اهمیتی که مردم به سلبریتی ها (البته افراد تأثیرگذار لازم نیست که حتماً سلبریتی باشند و می‌توانند هر فرد دیگری هم باشند!) می دهند استفاده می کنیم و سعی می نماییم این روش را با روش‌های تبلیغات و بازاریابی مدرن ترکیب کنیم. مهم ترین پارامتری که نوع بازاریابی با استفاده از افراد تأثیرگذار را از دیگر انواع بازاریابی برای یک شرکت جدا می‌سازد این است که بازاریابی با استفاده از افراد تأثیرگذار حاصل ترکیب تلاش افراد تأثیرگذار و شرکت ها می باشد و بنابراین صرفاً حاصل تلاش شرکت ها نمی باشد!

اما همان طور که اشاره شد بازاریابی با استفاده از افراد تأثیرگذار صرفاً شامل سلبریتی ها نمی شود. بلکه می توان افراد تأثیرگذاری را در رشته های مختلف پیدا کرد که بسیاری از آنها حتی ممکن است در دنیای حقیقی معروف هم نباشند (اما در دنیای مجازی دارای معروفیت باشند!)

برای این که درک بهتری از "فرد تأثیرگذار" پیدا کنید، می توان گفت که فرد تأثیرگذار را فردی تعریف می کنیم که دارای خصوصیات زیر باشد:

  • این فرد باید قدرت این را داشته باشد که با استفاده از نفوذی که دارد و همچنین با استفاده از دانشش و یا موقعیتش و یا ارتباطی که با مردم دارد؛ بر روی تصمیماتی که مردم برای خرید می‌گیرند تأثیر بگذارد.
  • این فرد باید فردی باشد که با صنعت مرتبط با شرکتی که قرار است با او قرارداد داشته باشد؛ ارتباط کاملاً معنی داری داشته باشد.

بنابراین با توجه به تعاریفی که از "فرد تأثیرگذار" در بازاریابی کردیم؛ نمی توان گفت که افرادی که به عنوان افراد تأثیرگذار در بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند باید حتماً سلبریتی باشند! خیلی مهم است که تفاوت میان آن‌ها را درک کنیم.

همچنین مهم است که شما به عنوان یک تجارت بدانید که فردی که به عنوان فرد تأثیرگذار می‌شناسیم؛ فردی است که باید حتماً یک ارتباط بسیار صمیمی و عمیق با مشتریان داشته باشد و آن ها باید این فرد را به خوبی بشناسند. در صورتی که کار بازاریابی با استفاده از این فرد تأثیرگذار را به خوبی انجام دهید؛ متوجه خواهید شد که بسیاری از افرادی که شما را دنبال کرده اند؛ به دلیل این که این فرد تأثیرگذار به آن ها اشاره کرده است مشتریان شما شده اند و به این دلیل این کار را نکرده اند که شما و یا برند شما را دوست دارند! بلکه چون این فرد تأثیرگذار گفته است که مشتری این شرکت شوید؛ آن ها هم مشتری شما شده اند!

بنابراین ارزشی را که داشتن یک فرد تأثیرگذار برای یک شرکت دارد از دست ندهید و سعی کنید از این افراد بیشتر و بیشتر استفاده نمایید.

بازاریابی با استفاده از افراد تأثیرگذار شامل تعاملی است که شما با یک یا چندتن از این افراد خواهید داشت تا به شما کمک کنند تا محصولات و یا خدمات خودتان را به فروش برسانید. برای از این تعاملات ممکن است منجر به نتیجه‌های بسیار بسیار مطلوبی شوند تا اندازه ای که میزان شهرت برند این شرکت ها به شیوه غیرقابل باوری بهتر شود!

بنابراین استفاده کردن از افرادی که می توانند به این شیوه تجارت شما را بهتر کنند یکی از مهم ترین نکته هایی است که شما باید در کارتان به آن توجه داشته باشید. همچنین همان طور که در گذشته اشاره شد باید دانست که فرد تأثیرگذار هیچ ارتباطی با سلبریتی ندارد! به این معنی که ممکن است این فرد تأثیرگذار یک عکاس حرفه ای باشد (که در اینستاگرام دارای تعداد فالورهای زیادی است) و یا این که یک فرد وبلاگ نویس باشد (که وبلاگی دارد تعداد بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارد) و یا این که یک فردی باشد که در توییتر اکانتی دارد که دارای تعداد زیادی دنبال کننده است و غیره. در این جا اصلاً مهم نیست که این فرد چه کسی باشد. مهم است که این فرد به چه میزان معروفیت داشته باشد و شهرتش به چه اندازه ای باشد! ممکن است افرادی باشند که در شبکه‌های اجتماعی صدها (و اگر نگوییم حساب فالورهایشان به میلیون می رسد!) فالور داشته باشند ولی اصلا ًدر زندگی معمولی انسان معروفی نباشند! این افراد افرادی هستند که شما باید آن ها را پیدا کنید و از آن ها بخواهید که به شما کمک کنند تا کار بازاریابی را با کمک آن ها بهتر انجام دهید. البته یکی از مهم ترین نکته هایی که در این رابطه باید درنظر داشته باشید، ارتباط کاری است که می‌کنید با این فرد تأثیرگذار. به عبارت دیگر، باید این فرد تأثیرگذار با کار شما ارتباط نزدیکی داشته باشد. ممکن است فردی باشد که در شبکه های اجتماعی تعداد زیادی دنبال کننده و فالور داشته باشد ولی کار این فرد و زمینه کاری و حرفه ای او با شما ارتباطی نداشته باشد! بنابراین در صورتی که بخواهید از چنین فردی برای کار کمک بگیرید؛ کارتان چیزی جز اتلاف وقت نمی باشد!

برای پیدا کردن این افراد، در ابتدا باید تصمیم گیری های لازم را با خودتان انجام دهید؛ سپس سعی کنید تا به دنبال این افراد بگردید و وقتی که این افراد را پیدا کردید؛ سعی نمایید نظرشان را به کارتان جلب کنید و از آن ها کمک بگیرید. در این کار باید صبور باشید. وقتی که خواستید با این افراد ارتباط برقرار کنید این نکته را درنظر داشته باشید که این شما به عنوان یک انسان هستید که می خواهید با این افراد ارتباط داشته باشید نه یک شرکت! به عبارت دیگر این ارتباط یک ارتباط میان دو انسان است نه ارتباط میان یک شرکت و یک انسان!!!

از همان اول سعی کنید با شیوه زبان نرم و برخورد مناسب با این افراد صحبت کنید. سعی کنید در این کار برای خودتان برنامه ریزی های مخصوص داشته باشید که بتوانید کار را راحت تر و برنامه ریزی شده تر انجام دهید. همچنین به هنگام صحبت کردن درباره کار هم سعی کنید به شیوه ای با این فرد صحبت کنید که حقیقتاً مجاب شود که کار شما برای این فرد فایده ای دارند. سعی کنید کاری کنید که خود این فرد هم به محصولات و خدماتی که شما می خواهید ارایه کنید علاقه مند شود. برقرار کردن روابط به شیوه ای صمیمانه را در هیچ کدام مراحل کار فراموش نکنید.

نتیجه گیری

فراموش نکنید استفاده کردن از افراد تأثیرگذار برای بازاریابی (که به آن بازاریابی با استفاده از افراد تأثیرگذار گفته می شود) یکی از بهترین روش‌هایی است که شما می توانید با استفاده از این روش کار بازاریابی خودتان را انجام دهید. در صورتی که می خواهید چنین فردی را پیدا کنید؛ باید بدانید که نیازی نیست که این فرد لزوماً یک سلبریتی و یا فردی معروف باشد. بسیاری از افراد هستند که شهرتی در دنیای واقعی ندارند اما اکانت های شبکه های اجتماعی آن ها به اندازه صدهاهزار نفر فالور دارند. کار شما این است که چنین افرادی را پیدا کنید و سعی نمایید از آن ها کمک بخواهید تا فرآورده ها و محصولاتتان را به مردم معرفی کنند. البته فراموش نکنید که این افراد باید زمینه کاری مرتبط و متناسب با زمینه کاری شما داشته باشند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازاریابی و فروش و آدرس bazaryabi-forosh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 154
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 40
:: باردید دیروز : 64
:: بازدید هفته : 207
:: بازدید ماه : 565
:: بازدید سال : 1772
:: بازدید کلی : 6272