بازاریابی لحظه ای (Real-time marketing) چیست؟
بازاریابی لحظه ای (Real-time marketing) چیست؟
پنج شنبه 19 تير 1399 ساعت 9:52 | بازدید : 171 | نویسنده : حامد محمودی | ( نظرات )

بازاریابی لحظه ای (Real-time marketing) چیست؟

 

در دنیای امروز، موضوع بازاریابی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که شرکت ها باید به آن توجه کنند. آنها برای این که از همدیگر پیشی بگیرند؛ سعی می کنند تا این کار را به شکل بهتر از دیگری انجام دهند تا مخاطبین بیشتری را به خودشان جلب کنند. با توجه به امکانات امروزه تکنولوژی و دستگاه هایی که به هم وابسته هستند؛ انتقال اطلاعات و دسترسی داشتن به اطلاعات از هر زمان دیگری بیشتر ممکن شده است بنابراین انسان ها به همدیگر نزدیک تر شده اند و می توانند بهتر از گذشته از این منابع اطلاعاتی استفاده کنند. انتقال اطلاعات و افزایش تکنولوژی با سرعت بی سابقه ای به پیش رفته است بنابراین دیگر هر فردی در صورتی که ارایه کند می تواند تنها با فشار دادن چند دکمه ساده و یا لمس کردن صفحه نمایشش، به مرجع عظیمی از اطلاعات دسترسی داشته باشد. دیگر نیازی نیست که گوشه ای بنشینیم و آرزو کنیم که ای کاش این چیز را می دانستیم و یا ای کاش درباره آن موضوع اطلاعاتی داشته و غیره.

بنابراین با توجه به وضعیت جدید پیش آمده، یک نوع جدید از بازاریابی که به آن "بازاریابی زمان واقعی" گفته می شود ایجاد شده است. در ابتدا ممکن است نام "بازاریابی زمان واقعی" کمی گیج کننده به نظر برسد ولی خوشبختانه باید گفت که انجام این نوع بازاریابی خیلی آسان است و برای انجام آن نیازی به پیاده کردن هیچ نوع تکنولوژی مخصوصی نمی باشیم! تنها کاری که باید برای این کار انجام دهید این است که چند تغییر اساسی را در فعالیت های که در زمینه بازاریابی های معمولی می کرده اید ایجاد کنید و به این شکل می توانید المان های "زمان واقعی" را به راحتی به استراتژی های بازاریابی خودتان اضافه کنید. اما در ابتدا بهتر است که به طور کلی تعریفی از بازاریابی لحظه ای داشته باشیم:

بازاریابی لحظه ای  چیست؟

بازاریابی لحظه ای دقیقا همان چیزی است که شما از شنیدن نام آن برای اولین بار درباره آن می اندیشید: یک نوع بازاریابی که در همان لحظه انجام می پذیرد. این "لحظه" در حقیقت می تواند اشکال مختلف و متفاوتی را داشته باشد. این لحظه می تواند شامل لحظه ای باشد که پیشنهادات شما در دسترس قرار می گیرند و یا لحظه ای باشد که متوجه می شوید که مشتریان شما به چیزی احتیاج دارند و یا لحظه ای باشد که یک رویداد برای شما آغاز می شود.

همانطور که در بالا بیان شد، این لحظه برای شما یک زمان مهم، و یا شاید بهتر بگوییم یک زمان ایده آل برای شما می باشد. شما باید به نیازها و اهدافی که مشتریان و مخاطبینتان دارند توجه کنید: مشتریان و مخاطبین شما به اطلاعات سریع نیاز دارند و شما باید به آنها توجه کنید (به این دلیل که از گذشته گفته اند که مشتریان پادشاه می باشند) بنابراین بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که سعی کنید تا این اطلاعات را دقیقا همانطور که آنها می خواهند (یعنی در لحظه و سریع) به آنها برسانید. بازاریابی لحظه ای بر روی موضوع ارتباط گرفتن با مشتریان و مخاطبین در زمان هایی که حقیقتا حساس هستند تمرکز می کند به این دلیل که در این زمان شما می توانید پربارترین خدمات را به آنها ارایه دهید و در نتیجه می توانید بهترین نتیجه ها و سودآوری ها را برای خودتان داشته باشید.

استراتژی بازاریابی لحظه ای

همانطور که در بالا اشاره شد؛ در بازاریابی لحظه ای  شما باید حتما به موضوع مشتریان توجه داشته باشید و سعی کنید تا در لحظه هایی که برای آنها مناسب ترین زمان است؛ بهترین خدمات را فراهم کنید. بنابراین بهتر از به جای این که بعد از این که کار از کار گذشت و کره ها بره شد برای آنها خدماتی ارایه کنید؛ به فکر این باشید که در همان لحظه ای که آنها به شما احتیاج دارند برایشان کاری بکنید. به عنوان مثال به جای این که بعد از یک رویداد آلبوم تصاویر مربوط به این رویداد را برای آنها به اشتراک بگذارید؛ سعی کنید تا این تصاویر را به صورت زنده و همزمان با این که رویداد در حال انجام است برای آنها ارایه کنید. در صورتی که شما در فروشگاهتان فروش ویژه ای دارید؛ می توانید از بازاریابی لحظه ای  استفاده کنید تا به مشتریان این فروش را تا قبل از این که دیر شود نشان دهید و سعی کنید تا به سوال هایی که دارند به صورت همزمان پاسخ دهید.

در صورتی که شما سعی کنید در زمینه بازاریابی لحظه ای  تلاش هایی انجام دهید و این گونه بازاریابی کنید؛ این کار منجر به این می شود که مشتریان احساس کنند که با شما ارتباط نزدیکتری دارند و همچنین احتمال این که تعداد مشتریان بیشتری جلب کار شما شوند بیشتر خواهد شد.

البته با این که بازاریابی لحظه ای در همان زمان و به صورت لحظه ای اتفاق می افتد؛ ولی این موضوع بدین معنی نمی باشد که برای این نوع از بازاریابی نباید هیچ گونه برنامه ریزی در کار باشد! در حقیقت این گونه نیست و این نوع بازاریابی هم دقیقا مانند انواع دیگر بازاریابی است و شما برای این که در این کار موفق شوید باید برنامه ریزی دقیقی در این زمینه داشته باشید. پیشنهاداتی که در این بازاریابی وجود دارد و همچنین رویدادهایی که در این زمینه هستند همگی مانند دیگر کارهایی است که در زمینه بازاریابی انجام می گیرند. البته یکی از تفاوت هایی که بازاریابی لحظه ای با انواع دیگر بازاریابی دارد این است که در این نوع بازاریابی شما همچنین باید بخشی از برنامه ریزی را به صورت لحظه ای انجام دهید. به عنوان مثال، وقتی که شما برای مشتریان ویدیوهایی لایو آماده می کنید؛ با توجه به شرایطی که فکر می کنید این مشتریان ممکن است داشته باشند؛ می توانید کاری کنید که این ویدیوهای لایو با کیفیت بیشتر و بهتری ارایه شوند.

بازاریابی لحظه ای با استفاده از شبکه های اجتماعی به چه صورت انجام می شود؟

در ارتباط با رابطه ای که بازاریابی لحظه ای با شبکه های اجتماعی دارد باید بگوییم که این رابطه یک رابطه بسیار بسیار قوی می باشد. به بیان بهتر باید گفت که شبکه های اجتماعی یکی از ایده آل ترین پلتفرم هایی است که می توان از آن برای بازاریابی لحظه ای استفاده کرد. به این دلیل که اصلا ماهیت شبکه های اجتماعی به بازاریابی به این شیوه کمک می کند. در حقیقت در بازاریابی لحظه ای هدف این است که در همان لحظه کار بازاریابی را انجام دهیم. در بازاریابی با استفاده از شبکه های اجتماعی هم پلتفرم ها و ابزارهایی را برای پر کردن فیلدهای کاربران داریم که می توانیم به همین شکل این کار را انجام دهید. بنابراین شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین روش ها برای بازاریابی لحظه ای می باشد. شبکه های اجتماعی این قابلیت را دارند که شما می توانید به راحتی فیلدهای خودتان را به روزرسانی کنند و همچنین سرعتی که اطلاعات به این روش انتقال پیدا می کنند و همچنین میزان انتقال اطلاعات و توانایی شما برای این که به راحتی اطلاعاتی را که می خواهید از همه بیشتر در اختیار دیگران قرار بگیرد را فیلتر کنید به شما این امکان را می دهد که یک ارتباط موثر و لحظه ای با کاربرانی که می خواهند درباره شما بدانند و با شما و تجارتتان ارتباط برقرار کنند داشته باشید.

استفاده کردن از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی به شیوه بازاریابی لحظه ای می تواند اشکال مختلفی را به خود بگیرد: از استفاده کردن از تصاویر گرفته تا استفاده کردن از ویدیوها و استفاده کردن از لینک ها و استفاده کردن از کدهای مختلف و غیره همگی می توانند روش هایی باشند که شما می توانید با استفاده از آنها به صورت لحظه ای بازاریابی کنید.

همانطور که اشاره شد؛ استفاده کردن از شبکه های مجازی یکی از بهترین تکنیک هایی است که شما می توانید در جهت بازاریابی لحظه ای از آن استفاده کنید. تقریبا تمام پلتفرم های مختلف شبکه های مجازی این امکان را به شما می دهند که از بازاریابی لحظه ای استفاده کنید ولی در ادامه قصد داریم تا شما را با دو تا از این پلتفرم ها (یعنی پلتفرم فیسبوک و پلتفرم اینستاگرام) آشنا کنیم. هر دوی این پلتفرم ها برای بازاریابی لحظه ای مفید می باشند و شما می توانید از هردوی آنها استفاده کنید. در ادامه به بررسی هر کدام از این دو می پردازیم:

بازاریابی لحظه ای با استفاده از فیسبوک

صفحه تجارت شما در فیسبوک نیز مانند دیگر پلتفرم هایی که برای شبکه های اجتماعی استفاده می کنید یکی از بهترین ابزارهایی است که شما می توانید از آن برای بازاریابی لحظه ای استفاده کنید. به عنوان مثال، در صورتی که شما در رابطه با یکی از فرآورده ها (و یا خدماتی که ارایه می کنید) پستی بگذارید و کاربرانی در این رابطه از شما سوالاتی بپرسند (با کامنت گذاشتن) شما این شانس را دارید که به راحتی به آنها پاسخ دهید و به این شیوه می توانید تمام افراد دیگری را هم که ممکن است این سوال را داشته باشند؛ از پاسخ آن آگاه کنید.

هنگامی که شما از پلتفرم فیسبوک استفاده می کنید؛ می توانید با استفاده از این پلتفرم خدمات بهتر و باکیفیت تری را به مشتریان و مخاطبین ارایه کنید و همچنین می توانید به شیوه ای که دوست دارید اطلاعات مناسب را به شیوه ای مناسب به مشتریانی که خواهان این اطلاعات هستند بدهید و به آنها کمک کنید تا بهتر از گذشته تصمیم گیری کنند.

یکی دیگر از کاربردهای که بازاریابی با استفاده از یوتیوب برای شما می تواند داشته باشد این است که شما می توانید از ابزار "فیسبوک لایو" (Facebook Live) برای بازاریابی کردن استفاده کنید. استفاده کردن از این ابزار می تواند به شیوه های مختلفی به تجارت شما کمک کند.

بنابراین همانطور که مشاهده کردید استفاده کردن از پلتفرم فیسبوک می تواند برای شما که می خواهید بازاریابی دیجیتال انجام دهید فواید زیادی داشته باشد. از جمله این که شما می توانید از ابزارهای ارتباط گیری آنلاین فیسبوک (مانند فیسبوک لایو و جلسات پرسش و پاسخ و غیره) استفاده کنید تا با مشتریان و مخاطبین ارتباط نزدیکتری داشته باشید. همچنین می توانید از وبینارهایی که در فیسبوک توانایی برگزار کردن آن را دارید استفاده کنید تا بتوانید ارتباط بهتری را با آنها برقرار کنید. همچنین برخی دیگر از ویژگی ها در فیسبوک وجود دارند از جمله این که بدانید که چند درصد از مشتریان از شما راضی هستند و غیره می توانند به شما کمک کنند تا در این رقابت تنگاتنگ میان شما و دیگر شرکت هایی که در صنعت شما کار می کنند و مشابه شما هستند؛ برنده شوید.

همچنین بخش "لایو فیسبوک" یکی از بخش های مهم است که شما می توانید از آن بیشترین استفاده را برای ارتباط گیری در جهت بازاریابی لحظه ای ببرید. وقتی که شما برای کاربران ویدیوهای لایو ایجاد می کنید؛ در حقیقت به آنها نشان می دهید که هیچ چیزی برای مخفی کردن ندارید و همین موضوع به شما کمک می کند تا میزان اعتمادی را که آنها به شما می کنند افزایش دهید. همچنین انجام این کار می تواند تا حدودی به کار بازاریابی جنبه ای انسانی ندهد و کاری کند که آنها هم باور کنند که در حقیقت کاری که شما می کنید جنبه ای انسانی دارد.

بازاریابی لحظه ای با استفاده از اینستاگرام

یکی دیگر از روش هایی که شما می توانید با استفاده از این روش به راحتی با مشتریان و مخاطبین هدفتان ارتباط برقرار کنید و در نهایت با استفاده از آن می توانید کار بازاریابی ارتباطی را انجام دهید؛ روش استفاده از پلتفرم اینستاگرام می باشد. شما می توانید از مشتریانی که در حال خرید کردن هستند و از خریدشان راضی هستند؛ پست هایی قرار دهید و یا این که هشتگ هایی در این رابطه تولید کنید. شما همچنین می توانید برای این کار یک مسابقه تشکیل دهید که در آن در بخش کامنت ها از مشتریان و مخاطبین سوالات هیجان انگیزی بپرسید و کاری کنید که آنها به تجارت شما علاقه مند شودند. این کارها باعث می شود که میزان دخالت کاربران اینستاگرام در کار شما افزایش پیدا کند بنابراین خواهید توانست تا کار بازاریابی را به شکل بهتری انجام دهید.

یکی دیگر از جنبه هایی که استفاده از اینستاگرام می تواند به بازاریابی لحظه ای کمک کند این است که شما می توانید از ویژگی "استوری" آن استفاده کنید. این ویژگی یکی دیگر از ویژگی های مهمی است که شما می توانید با استفاده از این ویژگی تصاویری را از کارها و فعالیت هایی که روزانه در این زمینه انجام می دهید پست کنید و سعی کنید تا با به اشتراک گذاشتن این تصاویر کاری کنید که مخاطبین به شما جذب شوند. بنابراین اضافه کردن ویدیوهای شما و تصاویر شما می تواند تاثیرات بسیار شگفت انگیزی را بر روی تلاش هایی که در جهت بازاریابی لحظه ای انجام می دهید داشته باشد. همانطور که می دانید؛ قائده گذاشتن استوری در اینستاگرام به این صورت است که شما می توانید مجموعه ای از تصاویر و ویدیوهای مربوط به خودتان را در آن قرار دهید و این تصاویر و ویدیوها خودشان به صورت خود به خود بعد از 24 ساعت از بین می روند. بنابراین شما می توانید از این ویژگی ها استفاده کنید تا به کاربران و بازدیدکنندگان و به طور کلی به مخاطبینتان بفهمانید که در "پشت صحنه" کارهایتان چه اتفاقاتی در حال وقوع است. همچنین شما با استفاده از این ویژگی ها می توانید به آنها نشان دهید که فرهنگ سازمانی شما به چه صورت است. این کار باعث می شود که علاقه ای که این افراد نسبت به شما دارند بیشتر شود. در حقیقت شما با این که یک احساس همزادپنداری و نزدیکی را در میان آنها ایجاد می کنید و به آنها نشان می دهید که شخص یا اشخاصی که پشت این تجارت هستند نیز مانند آنها انسان می باشند و خصوصیات انسانی دارند. به این روش می توانید انتظار داشته باشید که تعداد کاربرانی که مشتری تجارت شما می شوند بسیار بیشتر شوند. بنابراین با استفاده از این روش می توانید کار بازاریابی لحظه ای را به شکل بهتری انجام دهید.

اکنون که هردوی این پلتفرم ها را مورد بررسی قرار دادیم، زمان آن رسیده است که بدانیم که از این دو  کدامیک برای بازاریابی لحظه ای مناسب تر می باشند: فیسبوک یا اینستاگرام؟

حقیقت این است که نمی توان گفت که کدامیک از این پلتفرم ها برای بازاریابی لحظه ای مناسب می باشند. در حقیقت هرکدام از این پلتفرم ها دارای ویژگی های منحصر به فرد خودشان می باشند و با استفاده از هرکدام از آنها می توان به یک شیوه مخصوصی، کار بازاریابی با استفاده از شبکه های اجتماعی که بتواند به بازاریابی لحظه ای کمک کند را انجام داد. بنابراین گفتن این که کدامیک از این دو پلتفرم برای کار بازاریابی لحظه ای مناسب تر است کمی دشوار می نماید. استفاده از ویژگی های لایو فیسبوک برای این مناسب هستند که شما می توانید با شفافیت تجارت خودتان را مشخص کنید و مشخص کنید که تجارتتان از داخل به چه صورت است و به این شیوه می توانید کاری کنید که مخاطبین بیشتری جذب شما شوند. ویژگی های اینستاگرام هم (مانند ویژگی لایو و غیره) برای این مناسب هستند که شما می توانید با استفاده از آنها فرهنگ سازمانی مربوط به شرکت خودتان را به کاربران و مخاطبین نشان دهید و به این شیوه کاری کنید که آنها به شما علاقه مند شوند. بنابراین در مجموع می توان گفت که هردوی این روش ها برای کمک به انجام بازاریابی به شیوه لحظه ای مناسب می باشند.

البته ناگفته نماند که همانطور که اشاره شد تمام پلتفرم های شبکه های اجتماعی برای بازاریابی لحظه ای مناسب هستند و در این جا تنها دو مورد از آنها ذکر شد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازاریابی و فروش و آدرس bazaryabi-forosh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 154
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 10
:: باردید دیروز : 64
:: بازدید هفته : 177
:: بازدید ماه : 535
:: بازدید سال : 1742
:: بازدید کلی : 6242