بازاریابی لحظه ای (real-time marketing)
پنج شنبه 19 تير 1399 ساعت 10:28 | بازدید : 184 | نویسنده : حامد محمودی | ( نظرات )

بازاریابی لحظه ای (real-time marketing)

 

بازاریابی یکی از مهمترین و کلیدی ترین موضوعاتی است که شرکت ها و تجارت ها در سراسر دنیا باید به آن توجه کنند. به این دلیل که این شرکت ها و تجارت ها باید کاری کنند که "دیده شوند". به عنوان مثال فرض کنید شما یک شرکتی هستید که فرآورده های خیلی باکیفیتی تولید می کنید (و یا این که خدمات بسیار مناسبی را ارایه می کنید) در این صورت شما باید توسط مشتریان دیده شوید. به عبارت دیگر مشتریان باید شرکت شما را ببینند چون در صورتی که آنها اصلا ندانند که وجود دارید؛ بنابراین چگونه می توانند به شما اعتماد کنند؟

این روزها برای این که شرکت ها دیده شوند؛ روش های مختلفی وجود دارد. با توجه به افزایش استفاده از اینترنت و گسترش بی سابقه آن و همچنین با توجه به افزایش میزان استفاده از شبکه های اجتماعی که در چند سال گذشته با یک رشد بی سابقه ای روبرو بوده اند؛ بحث "بازاریابی اینترنتی" و "بازاریابی با استفاده از شبکه های اجتماعی" تبدیل به یکی از موضوعات بسیار مهم شده است که بسیاری از شرکت ها و تجارت ها سعی می کنند تا از این روش استفاده کنند تا بیشتر از گذشته "دیده" شوند.

بنابراین موضوعاتی مانند بهینه سازی موتورهای جستجوگر هم مطرح شده است. بهینه سازی موتورهای جستجوگر به این معنی است که کاری کنید که وب سایت مربوط به تجارت شما در میان رتبه بندی های حاصل از موتورهای جستجوی مختلف در رده بندی بالاتری قرار داشته باشد. در این صورت شانس این که مشتریان و افرادی که در اینترنت کلمات کلیدی مرتبط با وب سایت شما را جستجو می کنند؛ وب سایت شما را نسبت به وب سایت های دیگر زودتر پیدا کنند افزایش پیدا می کند (به این دلیل که رتبه وب سایت شما در میان رتبه بندی وب سایت های مختلف دیگر بالاتر است) بنابراین همین موضوع باعث می شود که تعداد مشتریان شما بیشتر شود.

همانطور که اشاره شد، انواع مختلف بازاریابی در سال های اخیر رشد بی وقفه ای کرده اند و گسترده تر شده اند. ده ها نوع بازاریابی به شیوه های مختلف ایجاد شده است ولی در این پست قصد داریم تا شما را با مفهوم یکی از این انواع بازاریابی به نام "بازاریابی لحظه ای" آشنا سازیم.

از دیرباز، یکی از مهم ترین موضوعاتی که بازاریابان به آن توجه می کردند موضوع مرتبط ماندن با روند کار بود. و از آن جایی که دنیای ارتباطات گسترده تر و گسترده تر می شود؛ رقابت میان شرکت های مختلف برای این که از هرکدامشان زودتر از دیگری بتوانند مرتبط با روندهای موجود بمانند بیشتر می شود. بنابراین تا حدودی می توان گفت که این کار برای شرکت های مختلف سخت تر و سخت تر می شود که از دیگر رقبای خودشان جلو بزنند. این روزها دیگر تنها کافی نیست که تجارت ها و شرکت ها "سریع" عمل کنند؛ بلکه آنها باید علاوه بر سریع عمل کردن، "دقت" کافی را نیز برای انجام کار داشته باشند. پیام هایی که این شرکت ها به عنوان پیام بازاریابی برای مشتریان می فرستند؛ باید پیام هایی باشند که کاملا شفاف باشند، همیشه هدف مشخصشان را دنبال کنند و به گونه ای طراحی شده باشند که توجه مخاطبین و مشتریان را به خودشان جلب کنند. بنابراین علاوه بر سریع بودن، باید پیام هایی که فرستاده می شوند از دقت کافی برخوردار باشند و در عین حال باید در طول کمترین بازه زمانی ممکن انجام شده باشند.

آیا این موضوع به نظر شما پیچیده می رسد؟ آیا فکر می کنید که انجام دادن کار بازاریابی به این شیوه ممکن است دردسرساز باشد؟ اگر چنین است؛ باید بگوییم که درست فکر کرده اید.

اما!

در این جاست که موضوعی به نام موضوع  بازاریابی لحظه ای وارد کار می شود. بازاریابی لحظه ای یا real-time marketing گونه ای از بازاریابی است که شما با استفاده از آن می توانید انتظاراتی را که در بالا به آنها اشاره شد را به راحتی برطرف کنید. در این نوع بازاریابی شما همیشه حاضر و آماده هستید تا در لحظه، اقدامات لازم را انجام دهید. در صورتی که بازاریابی لحظه ای به خوبی انجام بگیرد، این امکان را برای شما فراهم می کند تا همزمان با این که کار بازاریابی را با سرعت انجام می دهید؛ کاری کنید که توجه مخاطبین به پیام هایتان جلب شود و در نتیجه بر میزان مشتریانتان افزوده کنید. بنابراین بهتر است در ابتدا از بازاریابی لحظه ای یک تعریفی ارایه کنیم:

بازاریابی لحظه ای چیست؟

همانطور که از نامش برمی آید، بازاریابی لحظه ای یک نوع بازاریابی است که در لحظه انجام می گیرد. به عبارت بهتر می توانیم "لحظه" های بازاریابی را به این صورت تعریف کنیم:

"مفهوم از لحظه ها در بازاریابی لحظه ای، لحظه هایی است که برندها و بازاریابان به سرعت به اتفاقات محلی، ملی و یا جهانی که به صورت آنلاین و یا آفلاین اتفاق می افتد پاسخ دهند؛ در تلاش برای این که میزان هوشیاری برند را افزایش دهند و بتوانند ارتباط موثری را با مخاطبین ایجاد کنند"

اگرچه، مانند هر ایده دیگری، بازاریابی لحظه ای نیز در ابتدا به این شیوه نبوده است و در طول زمان رشد کرده است و به بلوغ رسیده است. البته بازاریابی لحظه ای را نباید از بازاریابی معمولی مجزا کنید به این دلیل که بازاریابی لحظه ای یک داستانی جدا از انواع دیگر بازاریابی نیست و تنها با انجام چند تکنیک ساده می توان بازاریابی معمولی را تبدیل به بازاریابی لحظه ای کرد.

شرکت های زیادی هستند که از این نوع بازاریابی استفاده می کنند تا کیفیت شرکت خودشان را افزایش دهند. در صورتی که یک شرکت از این نوع بازاریابی استفاده کند به این معنی است که این شرکت می تواند خودش را به صورت مستقیم و سریع با تمام تغییرات لحظه ای که در دنیا در ارتباط با صنعتش در حال وقوع است تطبیق دهد.

مثالی از کاربرد بازاریابی لحظه ای

مثالی از کاربرد بازاریابی لحظه ای که باعث شد یک شرکت که می توانست در آستانه نابودی قرار داشته باشد به این شیوه خودش را نجات دهد را در زیر ارایه می کنیم:

به عنوان مثال، برند مد ASOS در حدود 1700 کیفی که تولید کرده بود یک اشتباه نوشتاری انجام داد. این اشتباه نوشتاری به این شکل بود که کلمه online را اشتباها online نوشته بود. ولی بلافاصه کارکنان این شرکت متوجه این اشتباه شدند و سعی کردند تا این اشتباه را جبران کنند. آنها بلافاصله در شبکه های اجتماعی پستی قرار دادند و نوشتند که "در نوع نوشتن این کلمه اشتباهی ایجاد شده است و با این که 17000 عدد از این کیف تولید کرده ایم؛ ولی به شما قول می دهیم که در تولیدات بعدیمان این اشتباه را برطرف کنیم"

این حرکت یک حرکت شجاعانه در این رابطه بود و منجر به این شد که از میزان محبوبیت و اعتباری که این برند میان کاربرانش داشت کم نشد؛ بلکه مقداری هم به اعتبار و محبوبیت آنها اضافه گردید. بنابراین این مثال می تواند به عنوان یک مثال مناسب برای استفاده کردن صحیح از تکنیک های بازاریابی لحظه ای باشد که در آن، یک اشتباهی که می توانست تبدیل به یک فاجعه در شبکه های اجتماعی شود؛ تبدیل به یک رویداد مناسب شد که باعث شد تا میزان ارتباطاتی که کاربران با این شرکت داشتند بهتر شود.

 به هنگام انجام دادن بازاریابی لحظه ای باید چه سوالاتی از خودمان بپرسیم؟

چند سوال هستند که پاسخ دادن به آنها برای زمانی که می خواهید بازاریابی لحظه ای را انجام دهید؛ ضروری و لازم است و شما باید حتما برای انجام دادن بازاریابی لحظه ای، بهتر است از خود این سوالات را بپرسید. برای این که به این سوالات پاسخ دهید، می توانید از روش های مختلف جمع آوری اطلاعات استفاده کنید.

این سوالاتی که باید حتما پاسخ داده شوند؛ شامل موارد زیر می شوند:

- چگونه بازدیدکنندگان به این وب سایت رسیده اند؟ به عبارت دیگر، چگونه این وب سایت را پیدا کرده اند؟

- در صورتی که این وب سایت را ترک می کنند، چرا این کار را می کنند؟ (دلیل این که دیگر در این وب سایت نمی مانند چیست؟)

- افرادی که به عنوان بازدیدکننده از وب سایت بازدید کرده اند چه سوالاتی پرسیده اند؟

- شما چگونه به سوالاتی که در این رابطه پرسیده اند پاسخ می دهید؟

- چه کسانی درباره شما در شبکه های اجتماعی صحبت می کنند؟

- افرادی که در رابطه شما در شبکه های اجتماعی صحبت می کنند چه چیزهایی می گویند؟



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازاریابی و فروش و آدرس bazaryabi-forosh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 154
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 272
:: باردید دیروز : 64
:: بازدید هفته : 439
:: بازدید ماه : 797
:: بازدید سال : 2004
:: بازدید کلی : 6504